Slim is de rijkste man ter wereld, met een geschat vermogen van 56
miljard euro. De 73-jarige Mexicaan is groot geworden als baas van
América Móvil, de telecomgigant die onlangs een belang heeft genomen in het
Nederlandse KPN.
América Móvil heeft 70 procent van het mobiele telefoonverkeer in Mexico in
handen is met ruim 250 miljoen klanten de vierde gsm-operator ter wereld.
Ongeveer 80 procent van de kopernetwerken in het land zijn van América
Móvil.
Nu wil de Mexicaanse regering iets doen aan de monopoliepositie van Slim. De
drie grootste partijen in Mexico hebben een nieuwe wet ingediend die de
markt voor media open moet breken.
Gedwongen verkoop van onderdelen
In het voorgestelde plan krijgen de autoriteiten de macht om bedrijven met een
marktaandeel van meer dan 50 procent te dwingen bedrijfsonderdelen te
verkopen. Ook krijgen buitenlandse investeerders meer mogelijkheden om geld
te stoppen in Mexicaanse mediaconcerns.
Slim ontkent dat hij eigenaar is van een monopolistische firma. Hij wijst er
op dat er meerdere bedrijven actief zijn op de telecommarkt in Mexico. De
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling was
vorig jaar kritisch op de positie van Slim. América Móvil zou zijn
dominante positie gebruiken om consumenten uit te knijpen.
Duopolie op de televisiemarkt
De wetgeving, die eerst nog door het parlement moet, is niet alleen bedoeld om
de macht van Slim in te dammen. Ook de televisiemarkt kent een dominante
figuur: mediatycoon Emilio Azcarraga bestrijkt met zijn bedrijf Televisia 70
procent van de markt. De andere 30 procent is in handen van Ricardo Salinas
Pliego en zijn bedrijf TV Azteca.
De regering wil twee nieuwe tv-zenders in het leven roepen, waarvan één
publieke omroep die gemodelleerd wordt naar de Britse BBC.
Lees ook:
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl